Какъв е принципът на работа на ховъркрафт ? Кой го кара да се движи и кой го повдига?
Това са въпроси на които ще се опитам да отговоря и покажа няколко основни принципни схеми (скици).
На първата скица са показани възможните терени за движение на ховъркрафта.За него не е проблем да се движи по земя,вода,лед и сняг.Движещата сила е струята въздух която се генерира от вентилатор (fan) който се задвижва обикновенно от двигател с вътрешно горене.
На втората скица е показан начин който комбинира повдигане (lift) и изтласкване (thrust) с един вентилатор(перка).
Това се получава като около 1/3 част от въздушната струя създадена от вентилатора се отвежда по специално пригодени канали и се вкарват под дъното на корпуса , като заедно с полата (skirt) повдигат цялата конструкция. Останалите 2/3 части от струята се използват за ускоряване и маневриране на съда.
На тази трета скица е показан принцип с два отделни вентилатора и двигателя.Те са независими един от друг и всеки си извършва работата за която е предназначен като единият генерира сила за повдигане(lift) ,а другият осъществява избутване / тикане (thrust).
На поредната скица е показан вид пола (skirt) наречена торба или балон . Нарича се така заради конструкцията която има. Както се вижда полата се издува от нагнетения въздух и затваря пространство в което се добавя още въздух и заедно повдигат целия корпус . Този тип пола има един недостатък : при неравен терен не може да уплътни добре и се получават големи загуби, но на идеално равен терен е ненадмината поради малкото съпротивление което указва .
На тази скица е показан другият тип наречен (сегментен) . Името идва от това че цялата пола е изградена от множество отделни части които затварят пространството под съда и по този начин го повдигат . Конструкцията на сегментите е сложна и има голямо значение за правилната работа на целия ховъркрафт . Този тип пола може да се каже че е универсална и се държи добре на всякакъв терен и е със сравнително малки загуби и стпротивление .
Вентилаторът така наречената перка е един от детайлите с най-голямо значение за да може това (чудо) да се размърда . Като конструкция биват цели (монолитни) и съставни (от няколко отделни части) . На целите вентилатори не може да се прави никаква корекция на ъгъла на атака , докато на съставните могат да се извършат корекции по всяко време и за всеки сезон ( с повишаване на температурата на въздуха , плътността му намалява , а от там и производителността , влажността също е фактор) . Относно материалите от които се правят могат да бъдат : дърво , метал(алуминиеви сплави) или композитни(fiberglass , carbonfiber , cevlar) .
Общо:
819803
Вчера:
352
hovercraft.dir.bg
Сайтът е конструиран с Glog. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в сайта материали, както и за тяхното неправомерно използване от трети страни.